-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48530 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

كسي كه نذر كرده ولي مقدار نذرش را فراموش كرده و زمان اداي آن را نميداند، وظيفهاش چيست؟ و اگر كسي كه نذر كرده مثلاً دو قرآن به مسجد جمكران هديه كند، يك قرآن را در مسجد گذاشت و ديگري را نگه داشت تا حاجتش برآورده شود، ولي حاجتش برآورده نشد، آيا بايد قرآن ديگر را در مسجد بگذارد؟

خداوند متعال ميفرمايد: ثُمَّ لْيَقْضُواْ تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُواْ نُذُورَهُمْ...; (حج، 29) سپس بايد آلودگي خود را بزدايند و به نذرهاي خود وفا كنند... .

نذر آن است كه انسان ملتزم شود كه كار خيري را براي خدا بجا آورد، يا كاري كه انجام ندادن آن بهتر است، براي خدا ترك نمايد. قرآن به جزئيات احكام و تفصيل مسائل فقهي نپرداخته است; ولي از برخي روايات امامان معصوم: و بر اساس آرأ و نظرهاي دانشمندان و فقهأ محترم، برخي از شرايط و احكام نذر، عبارتند از:

1. نذر كننده بايد مكلف و عاقل باشد و به اختيار و قصد خود نذر كند، بنابراين نذر كردن كسي كه او را مجبور كردهاند، يا به واسطة عصباني شدن، بياختيار نذر كرده صحيح نيست.

2. نذر زن بدون اجازه شوهرش، صحيح نيست.

3. كاري كه انجام آن براي نذر كننده ممكن باشد، مورد نذر باشد.

4. اگر نذر كند كه كار حرام يا مكروهي را انجام، يا كار واجب يا مستحبي را ترك كند، نذر او صحيح نيست.

5. در نذر بايد صيغه خوانده شود، و لازم نيست آن را به عربي بخوانند، پس اگر بگويد: چنان چه مريض من خوب شود براي خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم، نذر او صحيح است.

6. متعلق نذر بايد رجحان شرعي يا عقلي داشته باشد.(ر.ك: توضيح المسائل مراجع، بني هاشمي خميني، ج 2، ص 541ـ552 / فتاواي حضرت امام خميني;، مسأله 2641ـ2649، انتشارات اسلامي.)

اداي نذر پس از برآورده شدن حاجت لازم است. قبل از آن يا در صورتي كه حاجت برآورده نشد اداي نذر لازم نيست.

كسي كه يقين دارد كه نذر كرده و صيغة مخصوص را با قصد به زبان جاري نموده است و براي آن چه كه نذر كرده، مثلاً بهبودي و شفاي بيمارش، تحقق يافته است، ولي مقدار نذرش را نميداند; مثلاً نميداند نذر كرده يك روز روزه بگيرد يا سه روز و يا اين كه چه مقدار به فقير بدهد، در اين صورت بايد بيشترين مقدار را انجام دهد تا يقين كند به نذرش عمل كرده است.

از آن جا كه پيش از برآورده شدن حاجتي كه به خاطر آن نذر شده است ـ با رعايت همة شرايط نذر ـ اداي آن واجب نيست. هديه كردن قرآن به مسجد جمكران به عنوان اداي نذر لازم نيست، ولي هديه كردن قرآن به مساجد و مسجد جمكران كار خوبي است و ثواب دارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.